Pic by Daphnematthys

Meer Ambitie dan Ooit.

Graag wil ik even aan de alarmbel trekken en erop wijzen wat het effect van de economische situatie op de Retailsector is. De inflatie en stijgende energieprijzen zorgen voor een stop voor niet dringende uitgaven bij de consument. De onzekerheid zorgt ervoor dat men zoveel mogelijk bespaart waar mogelijk en zal afzien van niet dringende aankopen, zoals kleding. Uiteraard kunnen zij rekenen op veel begrip van de sector aangezien de meesten het financieel zwaar heeft.

Sinds enkele maanden merken we een sterke daling van passage en omzet, wat erop wijst dat de financieel sterkere consument ook afhaakt. Vanuit de Mode Unie wordt gecommuniceerd dat de zachte herfst hiervoor de reden is. Volgens mij is dit niet de hoofdreden, maar wordt de dalende verkoop vooral veroorzaakt door angst voor de financiële onzekerheid. Deze angst wordt in de hand gewerkt door een continue communicatie vanuit de media met krantenkoppen zoals: ‘Koop minder’, ‘Koop tweedehands’…

Dit staat in schril contrast met de sensibiliseringsacties en de ondersteunende communicatie die we tijdens de Coronacrisis konden ervaren zoals ‘Shop Local’, ‘Support Your Local’. Tijdens deze periode konden we verder ook rekenen op extra steun onder de vorm van premies en betalingsuitsel bij leveranciers, die nu volledig zijn weggevallen. De negatieve impact van de huidige crisis is echter voor veel handelaars veel groter dan de Coronacrisis. De verloren omzet en doorverkoop van de vorige crisis wordt niet gerecupereerd, de huidige, al betaalde stock hangt in de winkels en de kosten voor handelaar en consument worden hoger. De impact hiervan in een periode van sterk dalende omzet weegt des te harder door. Als zelfstandige mis ik de steun waarop we konden rekenen tijdens de Coronacrisis en voel me nu wat in de kou gelaten.

De boodschap ‘Koop Lokaal’ en de bijbehorende ondersteunin is dus meer dan ooit essentieel!

We laten het hoofd uiteraard niet hangen, integendeel! Ik probeer dagelijks klanten te inspireren met leuke filmpjes op sociale media en blijf investeren in verschillende communicatiemiddelen om de consument te bereiken. Gelukkig zie ik dit ook bij andere collega handelaars waardoor ik weet dat ik hierin niet alleen sta. Ook met onze Quartier Sint-Pieters proberen we samen met andere handelaars in de straat ideeën uit te werken.

Beschouw dit bericht niet als een aanklacht maar eerder als een uitnodiging om het belang van de ‘Shop Local’ boodschap onder de aandacht te brengen.

Meer amibitie dan ooit – zoals voorgesteld op het Virginie Lovelinggebouw in Gent,

San